torsdag 9 juli 2015

Nummer sextiofyra - Kära grannar och Rigarecap

Olen unohtanut julkaista tällaisen päivityksen toukokuun lopusta, joten aloitetaan blogihiljaisuuden lopetus tällä !
---
Vuokranantajani sanoi, että meidän alapuolella asuvat naapurit ovat tosi hermostuneita meidän seinänaapureihin, että sielä on niin kova meteli, että ne soitavat vuokranantajalle ja valittavat.

Naapurissa asuu kaksi tai kolme parikymppistä miestä, ja siihen nähden siellä on ihan kuollutta. Välillä luulen kämpän olevan tyhjillään. Joskus kuitenkin kuulen jonkun tulevan kotiin aamuyöstä, tai tupakoivan parvekkeella, lähinnä sellaisia elonmerkkejä enemmän kuin häirintää. Naapurit olivat kuitenkin lopulisesti kimpaantuneet siitä, että kämpässä järjestettiin sunnuntaina jonkinmoiset lastenkutsut ilmapalloineen, ja siellä oli kehdattu alkaa siivoamaan sunnuntaina kahdeksalta.... :D::DD::D

Tänään olen neljä tunta putkeen kuunnellut poraamista naapurirapusta. Siis todellakin putkeen, siellä oli kaksi poraajaa. Istuin korvatulpat korvissa ja kiroilin kun yritin kehittää raporttia siinä korvinsatuvassa melussa. Jokaisen kerrostaloasukin vakiovarusteisiin pitää varmaankin kuulua Peltorit.

No se siitä, mutta viime viikon lopulla olimme Riiassa ! Odotin Tallinnaa ja sain niin paljon enemmän ! Baltian maathan ovat aika pieniä, Virossa on asukkaita noin miljoona ja Latviassa noin kaksi miljoonaa, näistä kahdesta 700 tuhatta asuu Riiassa. Kuten Viro, myös Latvia on ollut osa Neuvostoliittoa, ja ennen sitä Latvia oli Saksan miehityksen alaisena, joten historia on hyvin karu. Koska olimme vain risteilyllä, ja aikaa oli kuusi tuntia, emme käyneet museoissa, mutta seuraavalla kerralla aion viipyä pidempään ja mennä Miehitysmuseoon.

Menimme Tallinkin M/S Isabellellä, entisellä Vikingin M/S Isabellalla, joka seilasi turku-Tukholma väliä. Laivaa ei oltu vaivauduttu muuttamaan lähes ollenkaan, väri oli Vikingin punavalkoinen, sisustus entisellään (esim. ravintolan katossa laivan entisen kotipaikan Ahvenanmaan kartta) Pelastuseveneisiin oli viimeinen kirjain ja kotipaikka vaihdettu, mutta Viking-tarrat olivat paikallaan. PAFfin pelimainoksia Suomeksi löytyi seiniltä ja baarissa oli Koskenkorva-maistelupöytä. Palvelua ei saanut kuin latviaksi tai englanniksi (ja ehkä venäjäksi?) mutta palvelun taso oli paljon parempi mitä Tallinkilla yleensä.

Olimme hyvissä ajoin Tukholmassa, jonne menimme junalla, sieltä metrolla gärdettiin helsingin ja turun laivojen terminaalille, josta hyppäsimme bussiin, joka vei meidät frihamneniin, mistä idän (ei suomen :D) laivat lähtivät. Viereisessä kaijassa oli st Peter Line ja muistaakseni Costa-yhtiön "land of the Vikings" karibianristeilijä menossa/tulossa Norjaan.

Menomatka meni mukavasti, vaikka buffaan ei kuulunutkaan alkoholi (MITÄ) ja Taxfreestäkin sai ostaa alkoholia vasta puoli seitsemän ruotsin aikaa (MITÄMITÄ) , no, saavuimme ainakin pirteinä Riikaan.

Perillä sää helli, varjossa oli 17 astetta ja aurinko paistoi koko päivän. Ihmettelimme kaupunkia ja arkkitehtuuria, kunnes kahden aikaan päädyimme ostoskeskukseen, jossa minä ja Norjalainen teimme nelikerroksisen ostoskeskuksen pikaläpikäynnin, silti aikataulumme venyi, ja kiire alkoi olla, Ruotsalainen stressasi, sillä se halusi vielä sataman viinakauppaan. Viinakaupassa ruotsalainen painoi pää kolmantena jalkana joka paikkaan ja teki kunnon "suomalainen Tallinnassa-ostokset" ilman viinäkärryä kuitenkin, amatööri. Tämä johti siihen, että me muut saimme kantaa osamme viinitonkista. Minä ja Norjalainen ostimme laivalle viiniä, muut eivät, joten ne jaettiin, koska Ruotsalaisen noin 15 litrasta punkkua ei rittänyt jaettavaksi, niinkuin ei myöskään saksalaisen rommivarastoista, no, huomautan asiasta sitten kun meiltä aletaan perimään rahoja yhteisistä jutuista.

"Otetaan lastendrinkit niin saadaan loistetikut!!"

Ruotsalainen varautui myös ruuilla ja aamupalalla laivaan (sillä oli näkkäriä ja tuorejuustoa ja karkkia ja keksiä ja ja ja...) Lisäksi ruotsalainen ja saksalainen ostivat Rimistä hirveän määrän sandwichejä ja wrappejä, siinä missä norjalaisen kanssa ajateltiin, ettei stressata vaan syödään sitten laivassa, nämä tarkan(saksan)markan tytöt hoisivat myös meidän ruokailut. Pidimme siis monta piknikhetkeä hytissämme. Viinakaupasta olimme valmiita 16:55, kun laiva lähti 17:30, emmekä olleet löytäneet mistään mihin aikaan piti olla satamassa. kymmenen minuuttia myöhemmin puuskutimme viinitonkkien kanssa tyhjän terminaalin läpi laivaan ruotsalaisen täristessä stressistä ja norjalaisen ihmetellessä, miten me niin ajoissa oltiin. Kun saimme ruotsalaisen jotenkuten rauhoitettua, menimme aurinkokannelle nauttimaan auringosta ja Latvian olemattomasta saaristosta. Riika-Tukholma matka oli perjantai-iltana, ja siihen nähden laiva oli tosi hiljainen, mukana oli havaintojemme mukaan vain Latvialaisia.

Ruotsalaisen poikaystävä haki meidät satamasta, joten pääsimme nopeasti ja ennenkaikkea helposti takaisin Uppsalaan, nukuimme päikkärit ja keräännyimme ruotsalaisen luo syömään pizzaa ja katsomaan euroviisuja.

Kaupunki oli todella kaunis, ja haluan sinne ehdottomasti uudelleen joku kesä, vaikka pariksi yöksi niin ehtii koluta kaikki nähtävyydet ja kaupat.

Nyt stressaan tenttiä ja ikävöoín Julea. 10 päivää enää !