torsdag 7 januari 2016

Nummer nittioåtta - Nyåret och mera julklappar

Joulu siis meni, ja nyt on mennyt myös uusi vuosi ja loppiainen ja paluu arkeen on alkanut. Tasan viikon päästä on tentti ja sen jälkeen alkaa lopputyö.

Joulun ja uudenvuoden välisen ajan olin varannut tavaroiden kaapittamiselle ja yleiselle muuttokaaoksen selvittämiselle. Kuten voi arvata minun vauhdillani, se on edelleen kesken. Sain raivattua R:lle hyllytilaa. Tosin sen vaatteet ovat Julen huoneessa, mun kesävaatteiden kanssa, ja minun vaatteeni ovat makuuhuoneen vaatekaapissa. Totesin R:lle, että jos seuraavaan kymmeneen vuoteen sanon haluavani lisää vaatteita, sen täytyy vain käskeä minun siivoamaan vaatekaappini, vaatteiden määrä on edelleen kauhea, ja sen tajuaa vasta kun on viikannut uudelleen noin puolet. Loppupuolisko sitten vaan itkettää.

Jotta sain paperini ja R:n tavarat mahtumaan, heitin laatikollisen lukio- ja yläasteaikaisia papereita ja kirjoja roskiin, samoin kuin ihan ensimmäisiä baarilaukkujani. (HUHUH).

Jule oli aherasti auttamassa, jostain syystä se, että istun lattialla on sen mielestä tosi hauskaa. Myös tavaramäärä oli siitä huisin hauskaa kunnes se kiipesi korkeimman vihkopinon päälle ja liukastui siitä alas. Sen jälkeen se keskittyi tuhoamaan paperia.





Minun vanhasta "tärkeiden papereden laatikostani" löytyi viime jouluksi saamani ravintola.fi lahjakortti, joka meni vanhaksi 2015 vuoden loppuun. Samoin kun pari pikkuvoitoilla varustettua joulukalenteriarpaa viime vuodelta. Nämä löydöt siis tein 30.12. joten uudenvuodenaattona menimme sitten syömään kevyeksi lounaaksi American Dineriin hampparit ja jälkkäripirtelön.


Aattona kävin myös terveydenhoitajalla uusimassa reseptejä, ja sain kuulla ettei muuttoni ole vielä päivittynyt heidän järjestelmäänsä, eikä maistraattiinkaan kuulemma, vaikka tein vaihdon ennen joulua. Kotiin tullessani löysin sitten kirjeen maistraatista, joka käski tulemaan käymään. Ei Suomeen niin vain muuteta. Mukaan piti ottaa Suomen passi ja virallinen todistus ruotsalaisesta henkilönumerosta. Koska ruotsissaoloaikanani minulla ei ollut paikallista henkkaria, virallisin todistus on A4-paperi skatteverketistä. No, olihan siinä ainakin leima.

Illalla vein Julen mummolaan hoitoon ja lähdin ajamaan Porvooseen. Olin jo syksyllä löytänyt Mamsell K:sta Uppsalasta teemaan sopivan Dinner for one  viinipullokassin, ja marraskuussa vielä Cerverasta servetit samalla teemalla, joten niiden ja punkun kanssa lähdin kyläilemään. Porvooseen ajoi yllättävän vähän aikaa, ja tiet olivat kuivia ja keli muutenkin hyvä ajaa. Takaisin ajaessani pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni puhaltamaan porvoontien ja hyvinkääntien risteyksessä.




Juuri ennen uutta vuotta ssain myös joululahjani jota olin eniten toivonut, nimittäin uudet silmälasit, ja tällä kertaa kaksin kappalein, synsamin ota 2 maksa 1 kampanjasta.





Ja vielä uuden vuoden jälkeenkin sain pari lahjaa, nimittäin kirjan (ja toisenkin!) jonka olin toivonut R:n perheeltä, nimittäin Esko Valtaojan (tähtitieteen professori) ja Juha Pihkalan (emerituspiispa) yhteisteokset, kirjeenvaihtoa elämän suurista kysymyksistä, pääsen sivistämään itseäni :D



K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar