onsdag 8 april 2015

Nummer femtiosju - Self Service

Suomeen taisi IKEA tuoda itsepalvelukassat, ainakin minä törmäsin niihin ensimmäistä kertaa Ikeassa. Itsepalvelua tuodaan nyt moniin paikkoihin, Suomessa ainakin S-marketeista löytyy itsepalvelutiskit, ja Arlandan lentokentällä lähtöselvitän itse itseni, samoin kuin jätän laukkuni itse hihnalle, ja ensimmäisen kerran tapaan asiakaspalvelijan vasta turvatarkastajan muodossa.

Minä olen abivuodesta asti ollut monta vuotta kaupan kassalla töissä, ja vielä pidempään asiakaspalvelussa. Sanon tämän, koska yritän syyttää muita, paitsi omaa osaamattomuuttani siitä, etten pääse itsepalvelukassoilta yleensä eteenpäin ilman oikean myyjän avustusta.

S-marketissa ensimmäistä kertaa itsepalvelukassaa kokeillessani jäin jumiin, koska en tajunnut, että kassakoneen molemmin puolin olevat "penkit" ovat vaakoja. Eli kun minä ja rahkapurkkini (tai karkkipussini, krhm.) saavuimme itsepalvelupisteelle, luin tuotteen viivakoodin laittamatta sitä ensin vaakapenkille, ja siitä suoraan laukkuun. Tulos? ERROR. Myyjä paikalle ja neuvomaan, että tuotteet pitää laittaa ensimmäiselle vaa'alle, lukea viivakoodi, ja siirtää toiselle vaa'alle. Tällä tavoin vaaka selvittää, että sama määrä tavaraa, kun on tuotu itsepalvelukassalle, rekisteröidään kassakoneeseen.

Seuraava yritys S-marketissa: ostin muutaman tuotteen, ja siirryin itsepalvelukassalle. Tuotteiden joukossa oli karjalanpiirakka, joka otetaan itse pussiin paistopisteestä, viedään vaa'alle, josta siihen saadaan kappalehintainen lappu. Itsepalvelupisteellä viivakoodi pitää sitten lukea niin monta kertaa kuin on tuotteita. Minulla oli yksi (1), luin sen siis kerran. Tulos? ERROR. Myyjä paikalle tarkistamaan, että pussissa on varmasti se yksi paistopistetuote.

Ruotsissa itsepalvelu on viety vieläkin pidemmälle, siellä on käytössä Self-Scanning. Ideana, että kauppaan saapuessasi luet asiakas(bonus)korttisi lukijassa. Lukija osoittaa sinulle käsikäyttöisen viivakoodinlukijan, jonka otat mukaasi kauppaan ja itse skannaat kaikki tuotteet. Voit siten pakata niitä ostosten edetessä ja mennä suoraan maksupäätteelle, välttäen jonot ja pakkaamisen hihnan päässä. Periaatteessa.

Minäkin yritin, vaikka ruotsalainen varoitteli, ettei heillä ainakaan toiminut self-scannaus, sillä heti ensimmäisten ostosten yhteydessä he joutuivat pistokokeeseen, jossa myyjä syynää läpi kaikki ostokset ja tarkistaa että ne täsmäävät kuittiin. Myyjä oli valitettavasti laskenut tuotteet väärin, todennut että tässä on nyt yritetty huijata kauppaa, ja laittanut siitä merkinnän pariskunnan tietoihin. Samalla kerralla myyjän tarkistus paljastui virheelliseksi, tuotteet olivat ihan oikein skannattu, mutta merkintää ei osattu poistaa, joten joka kerta kun ruotsalainen menee skannerin kanssa kauppaan, hän joutuu skannisyyniin, koska tiedoissa on se virheellinen huijausmerkintä.

Minä en antanut tämän häiritä, vaan menin hakemaan omat skannausoikeudet. Vaatimuksina oli muistaakseni bonuskortti kyseiseen kauppaan, 18-vuoden ikä ja tietenkin se kuuluisa ruotsalainen henkilötunnus.

Ensimmäinen kerta meni aluksi hyvin, vanhana kassamyyjänä skannailin itsevarmasti tuotteet ja menin maksupäätteelle. Tuli tenkkapoo. Näytöllä lukee, että lue asiakaskortti laitteessa, ja kun höyläsin kortin, ei ostoksiani löytynyt, ja ruutuun teksti, mene miehitetylle kassalle. Monta kertaa koitettuani, jouduin kysymään nolona ostoksiaan maksavalta iskältä, että mitä tässä nyt oikein pitää tehdä. Isukki neuvoi, että skanneri pitää laittaa laitteeseen ensin, ja sitten vasta lukea kortti. Niin tietty, mitenkäs se kone muuten ostokseni tietäisi. Muttakun ei näytössä lukenut!

Toinen kerta kun kokeilin, oli sellainen perus "näytän rabiekseen kuolleelta zombierakilta joten en halua puhua enkä näyttäytyä kenellekkään"-kerta, otan itsepalveluväylän. Tällä kertaa ammattimaisesti laitoin skannerin ensin, ja sitten piti maksaa. ERROR. Pyydä myyjä paikalle. toisin kuin Suomen itsepalvelussa, Ruotsin vastaavassa ei ole sitä vahtimyyjää joka hyökkää auttamaan, vaan pitää kuikuilla seinän yli infon puolelle ja saada joku infomyyjä kiinni. "mulla on ongelma ku en tiiä mitä oon oikeen tehnyt väärin" Vastaus: ostin energiajuomia, Ruotsissa juomien ikäraja on 15, ja myyjän piti tulla varmistamaan, että olen tarpeeksi vanha ostamaan juomia. Selvä, ei siis energiajuomia itsepalveluun.

Kolmas kerta, se sanoo toden vai mitä? Maksuvaiheessa ilmoitus, mene miehitetylle kassalle. Ostoskori täynnä pakattuja ostoksia, kaikkien tiedot koneessa joka jää tiukasti kiinni maksupäätteeseen sen jälkeen kun se on siihen laitettu. EI hemmetti en varmasti mene. yritin vielä uudestaan maksaa. ERROR. Pyydä myyjä paikalle. Minä pyysin. Taas sama "mä en oikeen tiedä mikä tossa on voitko tulla kattoon pliis" Myyjä tulee, pistokoetarkastus, myyjän pitää lukea minun tuotteeni, eli ne puretaan joka tapauksessa. Se siitä itsenäisestä kaupassa käynnistä.

Neljäs kerta, nyt on jo kolme huonoa kertaa mennyt, enköhän nyt jos selviä puhtain paperein? HAHAHAH mitä vielä. Alkuvaiheessa ostin juuston, jonka viivakoodia en saanut luettua. Metsästin myyjän myymälässä, ja ajattelin, että skannerissa olisi ehkä joku toiminto, minkä kautta EAN-koodin voi näpytellä käsin, ihan niinkuin kassamyyjän laitteessa voi. Ei ollut. Pitää pyytää myyjä selvittämään tilanne kassalla. Menin maksupäätteelle. Ensin laite kysyy, että "har alla varor gått bra att scanna?" vastasin EI. kone ilmoitti että menepäs sinne miehitetylle kassalle. No en muuten perkele mene yhden tuotteen takia. Koska skanneri oli jo kiinni telineessä, en voinut mennä sen kanssa myyjälle. Menin siis huhuilemaan infoon jälleen. "mulla on toi skanneri tua jumissa mutku mulla olis tää Brie-juusto (jota oon muuten tänään esitellyt vähän turhan monelle myyjälle jo..) enkä saanu sitä skannattua" Pystyin maksamaan kaikki ostokseni kuitenkin myyjälle vaikka skanneri oli jumiutettu toiselle päätteelle.

Niin että minun pitäisi olla ammattilainen tässä hommassa, enkä ole Ruotsissa kertaakaan, (ja harvoin Suomessakaan) päässyt puhtain paperein itsepalvelukassalta pois. Silti palaan aina itsepalveluun, koska tunnen itseni mukamas vanhanaikaiseksi jonottaessa peruskassalle kun tehokkaat perheenäidit ja -iskät viilettävät lastensa kanssa itsepalvelun läpi murto-osassa siitä ajasta mikä munilla menee pelkkään jonottamiseen.

Ei mee tasan onnen lahjat eikä nallekarkit. Syytän systeemiä, koska minussahan ei ole mitään vikaa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar