måndag 27 april 2015

Nummer sextio - Mycket på gång

Vapaa viikko meni nopeasti, niinkuin ne yleensä menevät. Keskiviikkona olimme labrassa tekemässä sytytysnesteanalyysiä, eli poltimme mm. bensaa ja pistimme näytteet kaasukromatografeihin eri detektoreilla ja katsoimme mitä on jäänyt jäljelle. Kuten kaikissa meidän opetuslabroissa, ei tässäkään tietenkään käytetty niitä "ihan oikeita" metodeja, jotka ovat hyvin tarkkoja, vaan hyvin perinteisiä analyyttisen kemian metodeja. Näillä metodeilla emme saaneet kovin hyviä tuloksia, esimerkiksi bensa, joka palaa aggressiivisesti, ei jättänyt mitään itsestään jäljelle muutaman minuutin palamisen jälkeen. Todellisuudessa bensa kyetään tuhopoltoissa analysoimaan jopa bensa-aseman tarkkuudella. Päivä oli kuitenkin kaunis, joten pihalla oli ihan hauska leikkiä pikku pyromaaneja. Tai minä leikin, ruotsalainen panikoi tuulta ja palon leviämisriskiä.

Olimme koulussa viiteen, jonka jälkeen menimme vielä salille ja pikasuihkun jälkeen teimme pikatreffit illalla mäkkäriin, jossa söimme jätskit, vaikkei kevään lämmöstä yhdeksän jälkeen ollutkaan mitään enää jäljellä. Norjalainen avautui omasta ryhmästään, jossa on saksalainen vaihto-oppilas, jolla on, sanotaanko vahvat mielipiteet. Keskiviikkona tapasimme ruotsalaisen kotona, ja kirjoitimme raporttia, joka oli muuten kätevää yhteisellä google-dokumentilla, jossa samaan aikaan pystyy muokkaamaan yhteistä dokumenttia netissä. Ruotslaiselta lähdin kotiin pikasiivoamaan ja pakkaamaan, koska olin lähdössä Suomeen.

Työpöytä

Suomiviikonloppu oli sovittu jo aiemmin, koska R oli varannut liput Sami Hedbergin Tampereen keikalle. Toisaalta ajankohta oli tosi huono, koska tämä viikonloppu oli lyhin mahdollinen, ja lisäksi Turun laivat olivat telakalla, joten paluumatka alkoi aiemmin, ja oli entistä pidempi.
Reissujule

Tulin laivalla Turkuun perjantaiaamuna, ja päivällä kävin serkun kanssa maastoilemassa hevosilla, omani tietty hoisi vessakäyntinsä keskelle laavun grillipaikkaa metsässä, ja toimitin operaatio paskanpiilotukseen. Onneksi grillipaikalla on penkkejä, josta oli helppo kiivetä takaisin hevosen selkään (se kuuluisa hopeareunus?). Kävimme ratsastuksen jälkeen ideaparkissa, koska olin (yllätys yllätys) unohtanut meikkini Ruotsiin, ja lauantaina niitä jopa tarvitsi. Söimme myös kotimaisesti hesessä :D Illalla poikkesimme vielä äidillä jätskillä, joten liian terveellinen viikonlopusta ei tullut.

Lauantaina oli vuorossa ripsihuolto, R:n kummipojan synttärit, ravintolaillallinen, standup-keikka ja vähän illanviettoa. Sunnuntaina lähdin tädin kyydissä kohti Katajanokkaa jo puoli kolme, joten perillläoloaika jäi lyhyeksi.

Minulla oli pieni hytti, jossa ei vahingossakaan kuulunut WiFi sen paremmin kuin kännykänkään verkko, joten istuin muutaman tunnin kahvilassa olevalla työpisteellä, jossa kirjoitin raportteja ja datailin. Pöydässä oli sopivasti pistorasia, ja laiva pysyi kohtuullisen rauhallisena, vaikka kahvila oli taxfreen vieressä. Helsingin laivat ovat selvästi rauhallisempia kuin Turun laivat, ja ohi kulki lähinnä mummoja, eikä hytissäkään häirinnyt muut kuin aamulla aamuvirkut mummot menossa aamupalalle.

Jule piti tyynyä/tyynypätyä parhaana paikkana

Joten järjestin sille oman paikan tyynyn vierestä

Otin mukaan Julelle ison heinäpussin ja ruokaa jättisäkistä. Jule söi heinää koko matkan suoraan pussista sellaisella innolla, että meinasin hukkua siihen papanavuoreen jota se punki itsestään kuitutankkauksen seurauksena.

Kesätyökin stressaa. Ilmoitin jo keväällä, etten halua vanhaan kesätyöpaikkaani, mutta kun mitään ei oikein muualta kuulunut ja sain vielä viikonloppuna puhelun vanhasta työpaikasta, että siellä olisi edelleen kesätöitä, etsin nyt epätoivoisesti Turun suunnalta edullista asuntoa, ja samalla salaisesti toivon, että joku muu haluaisi juuri nyt palkata minut kesäksi. Lisäksi sain gradupaikkatarjouksen Tampereen yliopistolta johon odottelen vastausta. Tarjous tuli toisesta kahdesta lääketieteellisen rikostekniikan tutkimusryhmistä. Järjesteltävää riittää.

Miten näen graduprosessin:

Vaihe 1: Gradupaikan etsiminen eri maasta

Vaihe 2: labrat

Vaihe 2: kirjoitus

Ja ehkä lopuksi..
Vaihe 3: TUTKINTO !

Kohta on vappu, ja lapsuudenkaverini M tulee tänne, toivottavasti sää suosii ja päästään tekemään jotain kivaa, ilman että tunnelma latistuu monissa jonoissa ja Uppsalan vappu on maineensa veroinen! =)