fredag 18 september 2015

Nummer sjuttioåtta - Finsk höst

Lähdin maanantai-iltana koulun jälkeen Suomeen. Menin bussilla taas Uppsalan resecentrumista satamaan suoralla bussiyhteydellä. Kuski kysyi minulta, että menenkö Tukholmaan. Vastasin, että menen "ti hamnen" Johon kuski: "Näe till Frihamnen ska jag inte, jag ska till Stadsgårdshamnen, hehehe" Naura nyt siinä kun toinen ei taaskaan ymmärtänyt mitä sanoit. On aivan uskomatonta, että kieli jota puhun äidinkielenäni on täysin käsittämätöntä, tai ainakin vaikeasti käsitettävää ihmisille , jotka puhuvat samaa kieltä, ja jotka olettavat automaattisesti, että minun sanontatapani on väärin. Se on erilainen kun teillä, kyllä, mutta se ei todellakaan tarkoita, että sanoisin asiat väärin! Pohjalla tähän kuskiin hermostumiseen on, kun olimme ravintolassa syömässä, ja joka ikinen asia minkä tarjoilijalle sanoin, hän pyysi toistamaan. HALOO SAMA KIELI URPO. Norjalaista se sitten ymmräsi muka. Kaiken huippu oli, kun pyysin saada laskun ja sanoin, että haluamme "betala skilt" Ja toistettuani "betala skilt" Koska neiti ei voinut ymmärtää ykkösellä, hän korjasi, että tarkoitat varmaan "betala separat" Katsoin tarjoilijaa vähän hitaasti ja sanoin sille, että se on kuule ihan sama asia. Ruotsalainen sanoi minulle, ettei mitään tehdä ruotsissa "Skilt" paitsi erota, ja silloinhan se kirjoitetaan "Skild" perkele. Saksalainenkin pisti lusikkansa tähän soppaan ja kertoi minulle, että sanoin väärin. Anteeksi nyt vaan, neiti "olen lukenut yhden kurssin ruotsia"-enköhän minä tiedä paremmin. Se, että suomenruotsalainen käyttää eri sanoja kuin Ruotsissa asuva ruotslainen, ei ole minusta mikään automaattinen enemmistövoitto, me puhutaan erilailla koska te nössöt hävisitte meidät Venäjälle parisataa vuotta sitten. Meitä on Suomessa saman verran kuin Islantilaisia maailmassa, eikä kukaan väitä, että niiden kieli on väärin puhuttua Norjaa.

Katsoin Googlesta. Jos svenska Yle ja Fimea käyttävät sanaa skilt samassa merkityksessä kuin minä, olin oikeassa ja te muut tyhmiä. I rest my case.

Asiaan, pääsin Tukholmaan ja Julen kanssa laivaan, vaikka olin saanut kuningasidean raahata vissyä Suomeen ja laukku painoi paljon. Lisäksi vielä R:n nestemäiset Taxfreetuliaiset, niin pelkäsin että kassin pikkupyörät pettävät. Otin pikkuhytin jossa on TV. Sinänsä ihan kiva joo, mutta kun ei sieltä tullut mitään hyvää !


"Ostin 12 Twixiä" "MIKSI" "Nokun ne oli alessa!"

Bussissa



Terminaalissa, hurjaa matkaseuraa








"About a boy" ja Hugh Grant, sadatta kertaa.

Nokun nääkin oli alessa. Kaksi yhden hinnalla !



Koska olin luvannut serkulle mennä auttamaan sitä keskiviikkoaamuna valmennukseen, olin yhden yön mökillä, ja sieltä lähdin aamusta valmennuskuvaajaksi, jonka jälkeen kävimme maastoilemassa toisilla hevosilla ja pyörähdimme vielä Ideaparkin alepäivillä, ostin apteekista Julelle silmätippoja ja matkarasvapakkauksen, mutta eihän niitä lasketa kun ne oli äidin rahoilla :D




Luumut kypsyivät !


Jalkakylmäys


Tallifashion




Helfie, lähtee hiukset päästä
 Serkku heitti minut kirjastoon, jossa oli tarkoitus tehdä koulutehtäviä, mutta upouusi tietokoneeni jumitti päivitysiin, ja tunnin arvottuani että heitänkö koko romun ikkunasta (hankalaa, ikkunat oli tosi korkealla) vai rappusista (helppoa, kirjasto on toisessa kerroksessa)  Soitin mummon hakemaan mut pois, ja olin stressikiukussa niin äiti suostui lähtemään mun kanssa Tampereelle Gigattiin selvittämään asiaa. Asia selvisi, Windows nyt vaan on tollanen, että se jumittaa. Jos sulla olis irrotettava akku, voisit vaan ottaa sen pois, mutta sun koneessas ei ole mitään tapaa "Bootata" sitä, joten virta napista pois, ja odottele vähintään tunti, kyllä se siitä yleensä.

Lähdin illalla iskän luo valittamaan. Iskän ratkaisu kaikkeen on Linux. Harkitsen nyt vakavasti, että laittaisi tähän kokeiluksi Linuxin pyöriin yhdessä windowsin kanssa, ja jos olen varma että osaan käyttää sitä, ja että kaikki ohjelmat ovat yhteensopivia, voisin luopua windowsista ostamatta Maccia. Win-win?









Illaksi pääsimme kaikki vihdoin Tampereelle, ja torstaina olin ahkerana kirjastossa. Tänään en sitten lähtenyt kotoa, kun satoi, myrskysi ja ukkosti ja on lakkopäivä. No, päivitin blogin ainakin! Vielä voisin tehdä ensi torstain tehtävät niin ei tarvitsisi stressata.



"nyt riitti, kamera pois !"

Tigerin korutelineeno pääsi käyttöön !


Uusi kynsilakka ! tosi sotkin, ja valkoisen olisi ehdottomasti pitänyt olla kynnen kärjessä

Mavalan kynnenkovettaja on muuten parasta ikinä ! helppo käyttää, tehoaa ja on varmasti tosi myrkyllistä.






Kirjastossa. Hello Kitty ja ekstaasi.


Vanhat ripset

ripset huollon jälkeen, sierainperspektiivi




Fotogeeninen etana.


Toksikologian kirja saapui postiin ! Ja mun uusi kumitettava yliviivaustussi. 

Meikkasin ihan turhaan kun jäinkin kotiin. Pakko ottaa sata selfiee.
Hejsålängeeeeeee
K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar